tirsdag 28. september 2010

Prosjektskisse-skriblerier

Jeg sitter her og prøver å skrible ned noe vettugt til prosjektskissen for masteroppgaven som skal leveres i morgen. Det er førsteutkastet til prosjektskissen, så det er jo ikke endelig utkast, selv om 2000 ord ikke akkuart er lite.. Begynner vel å nærme meg halvveis, så det skal nok gå.

Symbolsk nok, hadde jeg første skoledag på masternivå på selveste 50-års markeringen for tv-mediet. Ikke akkurat en dårlig dag å starte opp igjen på. Helt siden jeg fikk tilbud om masterplass i medievitenskap ved UiB har jeg vært klar for 2 nye år, og jeg har hele tiden vært inneforstått med at masteroppgaven skal planlegges OG skrives. En prosess jeg i grunn har kviet meg litt å starte på, særlig siden jeg ikke har hatt noen som helst idé om hva jeg kunne tenke meg å skrive om. Men etter som ukene har gått, etter å ha fått egen/delt masterplass og fått et større innblikk i hva det vil si å ta en mastergrad, har jeg faktisk blitt mer gira på å starte på. Prosessen rundt å skrive masteroppgaven har jeg også fått et annet forhold til, og jeg er ikke lenger like redd for oppgaven. Men det er jo lett å si nå, et år før oppgaven faktisk skal skrives. Det er jo faktisk et års arbeid med et vitenskapelig prosjekt der en skal forsøke å komme med noen relativt nye funn. En av professorene våre minnet oss også på at i løpet av denne perioden vil vi være en av et begrenset antall personer i landet med spesialkompetanse på akkurat det feltet vi skal sette oss inn i og forske på. Vi blir jo på en måte forkere. DÉT er jo litt stilig å tenke på....

Back to work, har jo resten av dagen på å skrive ferdig de tankene jeg har rundt oppgaven, der jeg forøvrig har valgt å fokusere på sosiale medier som fenomen, med en mer mediesosiologisk vinkling. Selv er jeg godt fornøyd med temaet, og ser frem til å kunne spisse både tema og problemstilling enda mer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar